Сучасна картина читання юнацтва та молоді
Всеукраїнське соціологічне дослідження «Сучасна картина читання юнацтва та молоді» проводилося працівниками бібліотеки під час запису користувачів, їх обслуговуванні та проведенні масових заходів. Враховуючи те, що обласна бібліотека для юнацтва є методичним центром для бібліотек області, що працюють з юнацтвом, а також, що читачами бібліотеки є студенти вищих навчальних закладів міста, які постійно проживають в районних центрах і селах області, було прийнято рішення ввести в анкеті додаткову графу «Місце проживання» респондента. Всього було охоплено опитуванням 70 молодих людей віком від 14 до 31 року, які добровільно взяли участь в дослідженні.
Велике значення на розвиток дитячого читання має сім’я, родина. Саме рідні люди найбільш активно впливають на процес читання дітей та юнацтва. А як саме дало змогу вияснити вже перше запитання «Скажіть, будь ласка, Ваші батьки, бабусі, дідусі читали Вам та разом з Вами (казки, вірші, оповідання)?». Ствердну відповідь дали 65 респондентів (92,8 %), і лише ні відповіли – 3 (4,3%), не пам’ятаю – 2 (2,9%). Майже однаковий відсоток опитаних дали різнополярні відповіді на запитання «Як Ви думаєте, можливо саме це вплинуло на Ваше ставлення до книги та читання?» – так відповіли – 30 чол. (42,9%), можливо – 32 (45,7%), ні – 8 (11,4%), інше – 0.
Дитинство не забувається, не забуваються ті книги, які були прочитанні в дошкільному та молодшому шкільному віці, тому на запитання «Яку книгу чи твір з дитинства Ви пам’ятаєте до цього часу?» відповіді були різноманітні. Найбільше респонденти пам’ятають з дитинства:
– українські народні казки: «Колобок» – 19 (27,1%), «Рукавичка» – 6 (8,6%), «Ріпка» – 5 (7,1%), «Курочка Ряба» – 4 (5,7%), «Котигорошко» – 3 (4,3%);
– казки зарубіжних авторів: Ш. Перро «Червона Шапочка» – 7 (10%), «Попелюшка» – 3 (4,3%), братів Грімм «Білосніжка і семеро гномів» – 6 (8,5%), а Ш. Перро «Спляча красуня», Г. Андерсена «Снігова королева» та «Дюймовочка», А. Мілн «Вінні Пух», К. Чуковський «Аболить» по 2 відповіді (11,4%);
– твори українських дитячих письменників: В. Нестайко «Тореадори з Васюківки» – 7 (10%), І. Франко «Фарбований лис» – 3 (4,3%), М. Коцюбинський «Чого вони зраділи» та Л. Українка «Біла лілея» – 3 (4,3%);
– твори зарубіжних авторів: Дж. К. Роулінг «Гаррі Потер» – 6 (8,6%), О. Дюма «Граф Монте Крісто», Ж. Верна «Пятнадцятирічний капітан» та М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» – 2 (2,9%), Д. Свіфта «Пригоди Гулівера», М. Носова «Пригоди Незнайки», «Незнайко на Місяці», О. Волкова «Чарівник смарагдового міста», «Чарівник країни Оз», Д. Дефо «Пригоди Робінзона Крузо», В. Короленка «Слепой музикант», В. Осєєва «Васьок Трубачов і його товариші» – по 1 відповіді.
«Як Ви вважаєте, хто привив Вам любов до читання та книг?» (варіанти відповідей від 1 до 3). Тут безперечним лідером є мама, тато – 42 (60%), бабуся, дідусь – 14 (20%), вчитель, викладач – 10 (14,3%), ваш варіант (цікавість самих книг, брат, тітка, сама зацікавилася) – 6 (8,6%), мені не цікаво читати – 10 (14,3), друзі – 7 (10%), бібліотекар – 5 (7%).
На запитання «Чи будете Ви в майбутньому прищеплювати власним дітям любов до читання, книги?» так відповіли – 68 чол. (97%), ні -2 (3%).
«Чи збирає Ваша сім’я домашню бібліотеку?» (1-2 відповіді): так відповіли – 49 (70%), ні – 14 (20%), ваш варіант (не так щоб аж дуже, збирали, поки не записалися сім’єю в бібліотеку, збираю сам бібліотеку, колекціонуємо цікаві журнали, бібліотечка складається з старих книг, бібліотека є, але зараз не поповнюється, бібліотеку збирати почала я, збираю виключно англійську літературу, збираю виключно фахову літературу, збирає бабуся) представили 10 опитаних (14,3%).
Як давно Ви є користувачем нашої бібліотеки? Найбільше респондентів відвідують бібліотеку більше п’яти років – 20 (28,5%), я тут вперше – 16 (22,9%), від року до двох років – 10 (14,3%), менше півроку – 9 (12,9 %), від двох до п’яти років – 9 (12,9%), від півроку до року – 6 (8,5%).
З якою метою Ви зазвичай приходите в бібліотеку і з чим пов’язаний Ваш сьогоднішній візит? Відмітьте, будь ласка, всі позиції, які Вам підходять (відповіді від 1 до 10):
ЦІЛІ | ЗАЗВИЧАЙ | СЬОГОДНІ |
Знайти матеріали необхідні для виконання навчальних завдань | 33 (47,1%)
|
24 (34,3%)
|
У зв’язку з роботою, підвищення кваліфікації, отриманням нової спеціальності | 17 (24,3%)
|
9 (12,9%)
|
За книгами та іншими матеріалами, що пов’язані з особистими інтересами та вподобаннями | 53 (75,7%)
|
14 (20%)
|
В надії знайти щось цікаве | 32 (45,7%) | 13 (18,6%) |
Познайомитись з новинками літератури | 21 (30%) | 10 (14,3%) |
Отримати оперативну інформацію про події, які відбуваються в країні та світі | 15 (21,4%)
|
4 (5,7%)
|
Ознайомитися з книжними виставками | 17 (24,3%) | 4 (5,7%) |
Зустрітися та поспілкуватися з друзями | 12 (17,1) | 4 (5,7%) |
Відвідати бібліотечний захід, заняття клубу тощо | 7 (10%)
|
5 (7,1%)
|
Скористатися Інтернетом для скачування, ксероксом або сканером | 15 (21,4%)
|
5 (7,1%)
|
Знайти потрібну художню книгу в Вебі | 9 (12,9%) | 2 (2,9%) |
Інше (що саме?) запросив учитель | 1 (1,4%) | 1 (1,4%) |
Отже, молодий користувач, який прийшов в бібліотеку, хоче отримати книги і матеріали, які пов’язані з особистими інтересами – в надії знайти щось цікаве, познайомитись з новинками літератури, книжковими виставками, а також з метою задоволення навчальних потреб. Дещо менший інтерес у опитаних до відвідування бібліотечного заходу, користуванням Інтернетом.
«Потреба в якій літературі у Вас частіше за все виникає?» (відповіді від 1 до 4). Виявляється, найбільша потреба у молоді в підручниках, навчальних посібниках – 42 (60%), новинках художньої літератури – 34 (48,6%), в науково-популярній – 14 (20%), галузевій літературі – 8 (11,4%). 7 респондентів (10%) хочуть читати інше – пригодницьку літературу, фантастику, фентезі, літературу на англійській мові, художню літературу. 1 з опитаних (1,4%) відповів, що література взагалі не потрібна.
«З якої тематики Ви найчастіше замовляєте літературу?» (відповіді від 1 до 7). Найбільше сучасного читача цікавить психологія, культура спілкування – 30 (42,3%), краса, спорт, здоровий спосіб життя – 27 (38,6%), інформація, пов’язана з захопленнями – 26 (37,1%), історія – 17 (24,3%), комп’ютерні технології, Інтернет – 16 (22,8%), маркетинг, економіка, менеджмент – 8 (11,4%), правова інформація – 7 (10%), профорієнтація – 7 (10%), сім’я, шлюб, виховання дітей – 5 (7,1%), життя суспільства, політика – 4 (5,7%), не знайшла бурхливого розповсюдження тема як заробляти гроші, нею цікавляться лише – 2 (2,9%), ваш варіант – англійська розмовна мова і твори – 2 (2,9%), література, філологія, художня література філософія – 2 (2,9%), організація виробництва – 1 (1,4%), пригодницька література, сучасна література, фентезі, художні романи по 2 чол. (2,9%), правова література – 3 (4,3%). Цілком природно, що психологія, культура спілкування зайняли лідируюче місце в даному питанні, адже молоді люди хочуть пізнати себе, прагнуть навчитися спілкуванню з оточуючими їх людьми.
«Ви читаєте художню літературу?» (відповіді від 1 до 4):
– читаю, читав за навчальною програмою – 29 (41,4%)
– читаю, тому що для мене це цікаво і важливо – 37 (52,9%)
– читаю для розваги – 20 (28,6%)
– люблю читати в бібліотеці – 5 (7,1%)
– читаю в електронному вигляді (комп’ютер, ноутбук, нетбук, смартфон, букрідер (необхідне підкреслити) – 20 (28,6%)
– надаю перевагу екранізації художніх творів – 7 (10%)
– на художню літературу в мене не вистачає часу – 3 (4,3%)
– у мене взагалі немає часу на читання – 1 (1,4%)
– я взагалі не люблю читати – 3 (4,3%)
– інше (що саме?) – на це запитання відповідей не було.
На питання «Чи цікавитесь Ви літературними новинками (українськими та зарубіжними)?» так відповіли 45 респондентів (64,3%), ні –15 (21,4%), ваш варіант (деколи, рідко, інколи якщо вони популярні, дуже рідко, не завжди) – 10 (14,3%).
«Зазначте, будь ласка, як часто Ви читаєте?»:
– практично постійно – 24 (34,3%)
– читаю 2 і більше книг за місяць – 17 (24,3%)
– 1-2 книги за півроку – 19 (27,1%)
– зовсім не читаю – 3 (4,3%)
– інше (коли є вільний час, тільки за програмою, 1 книга в місяць, 5-6 книг на рік, коли немає чим зайнятися, 3-4 книги на тиждень) – 7 (10%).
На запитання «Яким жанрам Ви віддаєте перевагу?» (відповіді від 1 до 6) молоді люди зазначили, що цікавляться різноманітними жанрами літератури, зокрема:
– класичні твори назвали – 18 (25,7%)
– гумор та сатира – 26 (37,1%)
– пригоди – 30 (42,3%)
– військово-пригодницька – 4 (5,7%)
– історичні романи – 16 (22,8%)
– фантастика – 28 (40%)
– фентезі – 17 (24,3%)
– про війну – 6 (8,6%)
– книги про життя відомих людей – 12 (17,1%)
– поезія – 12 (17,1%)
– про кохання – 22 (31,4%)
– унітарні видання (енциклопедії, довідники, матеріали про гороскопи, календарі) – 9 (12,9%)
– детективи – 18 (25,7%)
– книги з філософським змістом – 17 (24,3%).
На запитання «Яку книгу Ви прочитали протягом попереднього місяця?» було названо 40 авторів і 50 назв книг, деякі респонденти називали тільки окремого автора, а 7 респондентів (10%) зовсім не відповіли на запитання. В цілому всі відповіді можна згрупувати за такими ознаками:
– модно, багато реклами – на книги Дж. К. Роулінг «Гаррі Потер» вказали 4 (5,7%), Л. Костенко «Записки українського самашедшого» – 3 (4,3%), Д. Ємеця серія книг «Таня Гротер», «Мефодій Буслаєв» – 5 (7,1%)», М. Булгакова «Майстер і Маргарита» – 4 (5,7%), П. Коельйо «Вероніка вирішує померти», «Алхімік», «П’ята гора», «Книга воїна світла» – 5 (7,1%). Названо твори Марини та Сергія Дяченків «Армагедон», «Цифровий або Brevis est», «Дика енергія Лани», Д. Карнегі «Як завоювати друзів», І. Карпи «Фройд би плакав», С. Кінга «Крістіна», «Цвинтар домашніх тварин», А. Макліна «Страх відкриває двері», С. Лук’яненко «Сумерки» та ін.
– література, яка вивчається в школі – твір Л. Українка «Лісова пісня» назвали 4 (5,7%), В. Голдінга «Повелитель мух» – 3 (4,3%), М. Лермонтова «Герой нашого часу», О. Кобилянської «Князівна», «Земля», Ф. Достоєвського «Ідіот», Т. Шевченка «Назар Стодоля», Л. Толстого «Анна Кареніна», В. Шекспіра «Гамлет», П. Куліша «Чорна Рада», Данте Аліг’єрі «Божественна комедія», Г. Флобера «Пані Боварі», Ф. Стендаля «Червоне і чорне», Г. Маркеса «Сто років самотності» 2 (2,9%) та ін.
– жіноче читання – по 1-2 відповіді отримали, вказавши на твори: Д. Остін «Чувства и чувствительность», Д. Ейр «Шарлота Бронте», М. Матіос «Солодка Даруся», «Інакше не може бути», Ш. Робин «Мужчина и женщина», Л. Карлайл «Никогда не лги леди», Т. Стоппард «Изобретение любви».
– серед іншого респондентами були названі книги Б. Акуніна «Весь мир театр», Е. Берна «Люди, которые играют в игры», І. Уелша «На игле», Е. Фрома «Втеча від Свободи», Анхеля де Куатьє «Схимник» та ін.
Розвиток Інтернет-технологій не завжди передбачає, що потенційні користувачі бібліотек весь час сидять в чатах, хоча б і літературних. Тому на запитання «Чи приймаєте Ви участь в літературних форумах, чатах в Інтернеті?» так відповіли 10 (14,3%) опитаних, ні – 60 (85,7%).
Важким виявилося запитання «Чи цікавитесь Ви українськими художньо-публіцистичними журналами?». Воно показало, що українські художньо-публіцистичні журнали молодь практично не читає, таке читання вони вважають вже для більш зрілих людей. Зокрема, ствердно відповіли 20 (28,6%) респондентів, ні –50 (71,4%).
Більшість користувачів не цікавляться українськими художньо-публіцистичними журналами. Відповіді на питання «Якщо цікавитесь, то якими?» показали, що навіть ті користувачі, які відповіли ствердно, не змогли їх назвати, крім літературно-художніх «Віче», «Березіль», «Дніпро» – 3 (4,3%) чол.
Система сучасної освіти не залишає для дітей вільного часу для відпочинку, читання книг і тому на запитання «Що заважає Вам читати?» найбільше респондентів відповіли: часу не вистачає (забагато уроків, роботи, щоденні клопоти) – 43 (61,4%), є цікавіші заняття (які саме?) – гуляння з собакою, туризм, спорт, боулінг, друзі, танці, малювання, колекціонування, подорожі по країні, Інтернет, музична школа – 13 (18,6%), непосидючість – 11 (15,7%), небажання читати – 3 (4,3%).
На питання «Якій формі популяризації книги та читання Ви б віддали перевагу?» були дані відповіді від 1 до 5. Найбільше наші користувачі надають перевагу зустрічам з авторами книг – 37 (52,9%), презентаціям бестселерів – 17 (24,3%), літературним або поетичним вечорам – 13 (18,6%), влаштуванням виставок топ-видань – 13 (18,6%), святам книги – 12 (17,1%), організацією клубів любителів конкретного літературного жанру – 7 (10%), літературним судам над книжковими героями – 6 (8,6%), рекомендацією книг авторитетними особистостями (співаками, спортсменами, літературознавцями тощо) – 7 (10%), читацьким конференціям – 4 (5,7%). Особистий варіант відповіді представив 1 (1,4%) респондент – презентації в стінах бібліотеки зовсім не потрібно.
«Книга – це …» (відповіді від 1 до 4):
– погодилися з тим, що це естетична та душевна насолода – 40 (57,1%) осіб
– спосіб вільно (цікаво) провести час – 36 (51,4%)
– тренування розуму – 36 (51,4%)
– комфортний простір – 9 (12,8%).
Погано розвинута в наших користувачів власна думка про читання і книги, її висловили тільки 7 (10%) чоловік, та й то думки були не завжди цікаві і оригінальні (навчальний елемент, спосіб проведення вільного часу, джерело знань, непотрібна річ, поповнення словарного запасу, джерело інформації, скарб, у якому можна знайти багато цікавого).
З висловлюванням давньоримського поета Публія Овідія «Крапля довбає камінь не силою, а частим падінням, так людина стає вченою не силою, а частим читанням» погодилися 67 (95,7%) респондентів, ні – 3 (4,3%). Свій варіант відповіді, як доповнення до цитати дали 5 (7,1%) чол., а саме: «Хто книгу читає, той розум великий має», «Читання допомагає пізнавати світ», «Розкриває фантазію», «Знання – сила», «Читання – засіб спілкування». Хоча ці висловлювання дещо примітивні, але вони мають право на існування.
На запитання «Де Вам найкомфортніше, найзручніше читати?» отримали такі відповіді: вдома – 50 (71,4%), в бібліотеці – 12 (17,1%), інше (будь-де, на свіжому повітрі, на вулиці, на природі, байдуже) – 8 (11,4%).
«Чого Вам бракує в нашій бібліотеці, аби читати саме в нас (напишіть, будь ласка)?»: в більшості випадків задовольняє все – 30 (42,9%), дивана й подушки або ліжка – 5 (7,1%), тиші – 2 (2,9%), самотності і особистого простору – 5 (7,1%), наукової літератури – 2 (2,9%), книг по психології і філософії – 7 (10%), економічної літератури – 2 (2,9%), Інтернету – 4 (5,7%), ксероксу – 4 (5,7%), комфортності і простору – 6 (8,5%), не відповіли на дане запитання – 3 (4,3%).
Турбує те, що на запитання «Чи вважаєте Ви, що читання та обговорення книг в сім’ї сприяють кращому взаєморозумінню?» так відповіли 34 (48,5%), сказали не завжди – 29 (41,4%), 7 (10%) не погодилися з цим висновком. Це вказує на те, що сімейні цінності, зокрема, читання в сім’ї втрачають сьогодні своє значення.
Відповідаючи на питання «Чим Ви займаєтесь у вільний час?» (відповіді від 0 до 8), юнацтво та молодь зазначили:
– читанням для душі – 37 (52,8%)
– прогулянкою на природі – 36 (51,4%)
– домашніми справами – 32 (45,7%)
– комп’ютером – 31 (44,3%)
– телевізором, музикою, відео – 29 (41,4%)
– спортом – 26 (37,1%)
– відвідуванням кінотеатрів, музеїв, виставок – 22 (31,4%)
– ходять на дискотеки, в клуби – 14 (20%)
– відпочивають на дивані – 13 (18,6%)
– не мають вільного часу – 7 (10%)
– власним хобі (вишивка, хокей, кінологія, гра на гітарі, малювання, автомобілі, танці, складання віршів, бісероплетіння, стрільба, музика, гра на фортепіано) – 32 (45,7%)
– іншим (відпочинок з друзями) – 1 (1,4%).
Найактивнішу участь в опитуванні взяли респонденти жіночої статі – 48 (68,6%), дещо менше чоловічої статі – 22 (31,4%).
Вік від 15 до 17 років мають 41 (58,6%), 18 – 21 р. – 19 (27,1%), 22 – 35 р. – 10 (14,3%).
Навчаються 60 (85,7%) опитаних, з них у школі, гімназії, ліцеї – 15 (21,4%), вузі – 17 (24,3%), технікумі, коледжі – 24 (34,3%), ПТУ – 4 (5,7%), працюють – 10 (14,3%).
В дослідженні взяли участь: шкільний психолог, бухгалтер, менеджер, педагог організатор, приватний підприємець, мережевий маркетолог, вихователь дитячого садка, економіст, асистент викладача вузу, художник комп’ютерної графіки.
Проживають в сільській місцевості – 11 (15,7%) чол., районному центрі – 5 (7,1%), обласному центрі – 54 (77,1%).
За результатами дослідження можна намалювати узагальнену картину молодих користувачів Вінницької обласної бібліотеки для юнацтва віком від 15 до 35 років – це молоді люди, родини яких мають домашню бібліотеку, і яким у дитинстві батьки, бабусі, дідусі читали казки, вірші, оповідання. Вони допускають, що саме це вплинуло на їхнє ставлення до книги та читання, й до цього часу вони пам’ятають книги, які їм читали в дитинстві. Вони зазначають, що любов до читання їм прищепили мама і тато, дідусі і бабусі, тому в майбутньому готові власним дітям прищеплювати любов до читання та книги. Але в той же час більшість вважає, що читання та обговорення книг в сім’ї не зажди сприяють кращому взаєморозумінню. Хвилює той факт, що досить великий відсоток опитаних не має домашньої бібліотеки, але радує, що вони намагаються чи в майбутньому намагатимуться створити свою домашню бібліотеку.
Читачі відвідують нашу бібліотеку протягом 1-5 років зазвичай для того, щоб знайти необхідні матеріали для виконання навчальних завдань, за книгами та іншими матеріалами, що пов’язані з особистими інтересами та вподобаннями, в надії знайти щось цікаве. Найчастіше замовляють галузеву літературу, новинки художньої літератури, книги з психології, культури спілкування. Художню літературу читають тому, що цікаво, і, як правило, практично постійно по 2 і більше книг на місяць. Перевагу віддають виданням класиків, гумористичній, сатиричній і пригодницькій літературі, книгам про кохання, фантастиці та детективам. Наші юні читачі цікавляться літературними новинками, але українські художньо-публіцистичні журнали не читають і не беруть участі в літературних форумах, чатах в Інтернеті. У вільний час молодь читає “для душі”, крім цього проводить час біля телевізору, за комп’ютером, дивлячись відео, слухає музику, займається домашніми справами. Захоплюються молоді люди власним хобі, а це, як свідчать дані опитування, досить цікаві заняття. Закономірно, що найкомфортніше, найзручніше більшість вважає читати книги вдома. Читати більше і частіше не вистачає часу. Серед багатьох форм популяризації книги та читання читачі віддають перевагу зустрічам з авторами книг, презентаціям бестселерів. Для них особисто книга — це тренування розуму.
Дані, отримані в ході дослідження, варто враховувати при плануванні роботи бібліотеки, з метою розширення бібліотечних послуг, для покращення проведення масових заходів, до яких залучати відомих людей, авторів книг та ін.