RSS Коментарі

Бібліотека та сім’я: ресурси взаємодії

30.12.2015 В'ячеслав

Гарний читач починається з родини. Сімейне читання – своєрідна давня традиція інтелігенції, форма спілкування, в якій беруть участь як мінімум троє: дитина, батьки і автор книги.  Що ж таке сімейне читання? Чи актуальне воно у час комп’ютерних технологій? Проблеми дитячого та юнацького читання завжди актуальні для розвиненого суспільства. На жаль, сьогодні в Україні відсутня  державна підтримка, яка б сприяла розвитку  сімейного читання. Тому багато бібліотек обирають основним напрямком своєї діяльності роботу з сім’єю, реально взаємодіючи з дитиною, батьками та місцевою громадою.

Вінницька обласна бібліотека для юнацтва розробила програму та вивчила ефективність роботи бібліотеки  з сім’єю, ступені задоволення потреб сімейного читання. З цією метою протягом лютого – червня 2015 року бібліотека провела локальне соціологічне анкетування  «Бібліотека та сім’я: ресурси взаємодії».  В ньому взяли участь 100 користувачів бібліотеки.

Мета анкетування  – дослідити  і вивчити роль, значення книги в сім’ї, традиції сімейного  читання,  коло читання у сучасній родині, відношення сімей до бібліотеки, як інформаційно-культурного закладу.

        Завдання анкетування:

  • визначення книг які  найбільш читають у родинах;
  • з’ясування улюблених письменників;
  • виявлення чи обговорюють прочитані книги в сім’ї;
  • встановлення чи мають змогу купувати і дарувати книги;
  • дослідження як проводять свій вільний час користувачі книгозбірні та інші.

     Об’єктом соціологічного анкетування стали учні шкіл, гімназій та ліцеїв, молодь, молоді сім’ї  та інші користувачі обласної бібліотеки для юнацтва.

 

АНКЕТА

Шановний читачу!

Просимо Вас взяти участь в анкетуванні

«Бібліотека та сім’я: ресурси взаємодії»

  1. Чи читаєте Ви книги в бібліотеці?
  • так
  • ні
  1. Послугами яких бібліотек Ви користуєтесь?
  • обласної бібліотеки для юнацтва
  • бібліотеки навчального закладу
  • дитячої бібліотеки
  • міської бібліотеки
  • домашньої бібліотеки
  1. Чи регулярно Ви відвідуєте бібліотеку?
  • 1 раз в тиждень
  • 1 раз в місяць
  • 2 рази в місяць
  • частіше
  • рідше
  1. Хто з Вашої родини читає в бібліотеці?
  • мама, тато
  • брат, сестра
  • чоловік, дружина
  • дитина
  • інші родичі
  1. Чи маєте Ви домашню бібліотеку?
  • так
  • ні
  1. Скільки поколінь Вашої родини збирають бібліотеку?
  • я перший (а)
  • батьки
  • дідусь з бабусею
  • ще раніше
  1. Назвіть книги, які є  цінні для Вас та Вашої родини (2-3 книги).
  2. Які книги є у фонді вашої домашньої бібліотеки?
  • дитячі
  • художні
  • науково-популярні
  • довідкові
  • інші
  1. Яка з прочитаних у дитинстві книг Вам запам’яталась найбільше? (Вкажіть назву).
  2. Чи часто Вам у дитинстві читали книги вголос?
  • так, дуже часто
  • рідко
  • ніколи
  1. Чи будете Ви читати книги вголос своїм дітям?
  • так
  • ні
  1. Чи обговорюєте Ви в сім’ї прочитані книги?
  • так
  • ні
  • інколи
  • постійно
  1. Що Ви зараз читаєте, чи прочитали нещодавно?
  2. Ваш улюблений письменник ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­(Вкажіть прізвище та ім’я).
  3. Яким книгам Ви надаєте перевагу?
  • на паперових носіях
  • електронна книга
  • аудіо книга
  • не має значення
  1. Чи дарували Вам книги?
  • так
  • ні
  1. Чи даруєте  книги?
  • так
  • ні
  1. Чи купуєте Ви книги ?
  • так
  • ні
  1. Остання книга, яку Ви купили?
  2. Як Ви проводите дозвілля у сім’ї?
  • читання
  • телебачення
  • Інтернет
  • прогулянки
  • дискотеки
  • хобі
  1. Вкажіть Ваш вік
  • від 10 р. до 15 р.
  • від 16 р. до 20 р.
  • 21 -28 р.
  • старше 28 р.

 

  1. Стать
  • жін.
  • чол.

ВИСНОВКИ

В ході проведення соціологічного дослідження використовувався метод збору інформації – анкетне опитування. Анкетування проводилося під час проведення масових заходів, запису в бібліотеку, а також під час обслуговування у відділах книгозбірні.

Найактивнішими респондентами були жінки – 66 (66%), чоловіки складали 34 (34%).  

За віковою категорією

         100% опитаних ствердно дали відповідь на питання «Чи читаєте Ви книги в бібліотеці?».

Питання «Послугами яких бібліотек Ви користуєтесь?» дало змогу дізнатися, що респонденти активно відвідують книгозбірні міста. Користуються послугами:

обласної бібліотеки для юнацтва  –  85 (85%)

бібліотеки навчального закладу  – 30 (230%)

дитячої бібліотеки  –  14 (14%)

міської бібліотеки  –   20 (20%)

домашньої бібліотеки  –  24 (24%)

         Досліджуючи відношення сімей до відвідування книгозбірні,  учасникам анкетування було запропоновано відповісти на питання «Чи регулярно Ви відвідуєте бібліотеку?».  Анкетовані відповіли, що 1 раз в тиждень  –  16 чол. (16%), 1 раз в місяць  –  27 (27%), 2 рази в місяць  –  14 (14%), частіше  –  28 (28%), рідше  –  15 (15%).

Відповіді на питання «Хто з Вашої родини читає в бібліотеці?» дали змогу  зробити висновок, що більшість опитаних респондентів  користуються бібліотеками разом з іншими членами родини, а саме: мамою, татом  – 38 (38%), братом, сестрою – 25 (25%), чоловіком, дружиною  –  6 (6%), дитиною   – 20 (20%), іншими родичами  –  22 (22%).  

        78 (78%) опитаних ствердно відповіли на питання «Чи маєте Ви домашню бібліотеку?» і тільки 22 (22%) відповіли – «ні».

         «Скільки поколінь Вашої родини збирають бібліотеку?» опитувані відповіли так: я перший (а) – 24 (24%); батьки  –  20 (20%); дідусь з бабусею – 21 (21%); ще раніше   – 13 (13%).                                                                                                                                                                                                          Отже, зберігається тенденція створення, поповнення і користування  домашніми бібліотеками. Сімейні бібліотеки – це своєрідна давня традиція інтелігенції проводити свій вільний час і  інтелектуально збагачуватися.

Відповіді на питання «Назвіть книги, які є  цінні для Вас та Вашої родини (2-3 книги)» показали, що  лідером є «Кобзар» Т. Шевченка, «Біблія» та серія книг Джоан Роулінг «Гаррі Поттер». Відповідаючи на дане запитання, респонденти назвали книги українських авторів: І. Франка,  В. Симоненка, Л. Українки, М. Вовчка,                  І. Роздобудько, твори зарубіжних авторів: І. Тургенєва,  Л. Толстого, С. Єсеніна, М. Салтикова-Щедріна, М. Булгакова,                Р. Бредбері, В. Гюго,  А. Крісті, Д. Лондона, Ш. Бронте, Д. Остін, К. Маккалоу, Р. Мелвіна, М. Твена, А. Кроніна, серія книг «Бібліотека всесвітньої літератури».

В сімейних бібліотеках цінними є також різноманітні енциклопедії, словники, довідники, збірки казок, детективів, книги з домашнього вжитку,  книги з етикету та психології, релігійна література.

 «Які книги є у фонді вашої домашньої бібліотеки?»     Ядром домашньої бібліотеки у більшості сімей є казки та класика дитяча  –  45 (45%), художня – 58 (58%), науково-популярна – 37(37%) література,  довідкові  –  33 (33%) та інші  видання –  22 (22%).

Книга, прочитана в дитячому віці, запам’ятовується найкраще, в  деяких випадках на все життя. На це вказують відповіді на питання  «Яка з прочитаних у дитинстві книг Вам запам’яталась найбільше?»  Особливо респондентам опитування запам’яталися:

  • українські народні казки: «Котигорошко», «Колобок», «Рукавичка», «Солом’яний бичок», «Троє поросят», «Казки Поділля»;
  • казки зарубіжних авторів:  братів Грім, «Білосніжка і семеро гномів», Ш. Перро «Червона шапочка», «Хлопчик-мізинчик», «Попелюшка»,     Г.Х Андерсена «Русалочка», «Дюймовочка», «Снігова Королева», «Оле-Лукойє», «Свинопас», «Принцеса на горошині»,  Д. Родарі «Пригоди Чіполіно», Д. Свіфта «Гулівер в країні ліліпутів»,        Л. Керол «Аліса в країні чудес», М. Носова «Незнайка в Сонячному місті», О. Пушкіна «Казки»;
  • твори українських письменників: Т. Шевченка «Кобзар», В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», «В країні сонячних зайчиків», «Дивовижні пригоди в лісовій школі», Є. Гуцала «Сім’я дикої качки»,           І. Франка «Лис Микита», М. Трублаїні «Шхуна Колумб», П. Загребельного «Роксолана»,                         Г. Тютюнника «Климко»,               М. Коцюбинського «Чого вони зраділи?»;
  • твори зарубіжних письменників: Д. Ролінґ «Гаррі Поттер», Б. Полевого «Повесть о настоящем человеке», «Міфи давньої Греції», А. Гайдара «Тимур і його команда», О. Бальзака «Батько Горіо», М. Твена «Пригоди Тома Сойера»,  Р. Стівенсона «Таємничий острів», А. Ліндгрен «Роня, дочка розбійника»,  Б. Космовської «Буба», Е. Хемінгуея «Прощай зброє», А. Некрасова «Пригоди капітана Врунгеля», О. Волкова «Чарівник смарагдового міста», О. Ільїної «Четверта висота»,   С. Кінга «Сяйво»,  Р. Кіплінга «Мауглі».

Питання «Чи часто Вам у дитинстві читали книги вголос?» мало на меті визначити роль батьків в вихованні дитини любові до читання і саморозвитку. Опитування дало такі результати: так, дуже часто – 64 (64%), рідко – 26 (26%), ніколи  –  10 (10%).

Відповіді на питання «Чи обговорюєте Ви в сім’ї прочитані книгидали змогу дізнатися, що тільки 22 (22%) опитаних не обговорюють книги в родинному колі, ствердну відповідь дали 35 (35%), інколи обговорюють прочитане в родинному колі 43 (43%).

Сучасна молодь, що користується  бібліотеками, усвідомлює важливість книги, читання, виховання дітей і на запитання  «Чи будете Ви читати книги вголос своїм дітям?» «так» відповіло 92 (92%) опитаних і лише 8 (8%) сказало «ні».

         «Що Ви зараз читаєте, чи прочитали нещодавно?» – одержана інформація на це питання дала змогу зясувати, що молоді користувачі бібліотеки активно цікавляться художньою літературою, зокрема читають:

  • твори українських класиків і сучасних авторів М. Куліша «Чорна Рада», П. Загребельного «Роксолана», І. Карпенко-Карого «Сто тисяч»,  М. Коцюбинського «Дорогою ціною», С. Талан «Помилка», А. Кокотюхи «Таємниця козацького скарбу», Кузьми Скрябіна «Я, «Побєда» і Берлін»,        Л. Дашвар «Мати все», «Молоко з кров’ю», В. Шкляра «Ключ»;
  • книги зарубіжних авторів: Р. Кіплінга «Мауглі», А. К. Дойля «Собака Баскервілей», «Пригоди Шерлока Холмса», П. Коельо «Заїр», «Вероника решила умереть», С. Шелдона «Конец света», М. Твена «Пригоди Тома Сойєра, Л. Толстого «Війна і мир»,  О. Роя «Шаль», А. Екзюпері «Маленький принц», Г. Троєпольського «Білий Бім, чорне вухо», Д. Ролінґ «Гаррі Поттер», Ж-Ф. Паро «Человек со свинцевым чревом»,  Р. Бредбері «451градус по Фаренгейту»,  Е. Ремарка «Іскра життя», В. Гюго «Отверженные», «Приговоренный к смерти», Данте «Божественна комедія», М-К. Пєкарської «Клас пані Чайки», «Білосніжка», Д. Остін «Менсфілд-парк», твори  А. Крісті, С. Ворбертон «Моя невгамовна відьмочка»,  А. Ліндґрен «Пригоди Блюмквіста»,  М. Роун «Принц драконів», К. Йоун «Список бажань», С. Маєр «Сутінки», К. Паоліні «Эрагон. Наследие», С. Кінга «Доктор Сон», Б. Стокера «Дракула», В. Рот «Вероника  «Избранная», Д. Рубиної «Синдром Петрушки»,  Д. Прайс «Изменения», Я. Гашека «Пригоди бравого солдата Швейка», О. Бєляєва «Людина амфібія», А. Камю «Калігула»,  В. Шишкова «Угрюм-река», Р. Мелвіна «Мобі Дік», Е. Л. Джеймс «50 відтінків сірого», А. Азимова «Я, Робот»,  С. Бута «Листи з того світу» та ін.

«Ваш улюблений письменник ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­(Вкажіть прізвище та ім’я)».

Відповідаючи на це питання користувачі бібліотеки вказали, що їм подобаються письменники як українські, так і зарубіжні, а саме: українські письменники:  Т. Шевченко, Л. Українка, Л. Глібов, П. Куліш,   В. Нестайко, Н. Забіла, І. Роздобудько, М. Матіос, Л. Костенко, М. Стельмах, С. Жадан, Ю. Андрухович, В. Шкляр, Л. Дашвар, Т. Драйзер, С. Шелдон, Ж. Верн, Л. Толстой, В. Токарева,          Р. Шеклі, О. Марініна, С. Коллінз, Р. Бредбері,  О. де Бальзак, брати Грім, Е. Хемінгуей, Д. Остін, Е-М. Ремарк, А. Чехов,         А. Крісті, М. Леві, А. Лінгрен, Д. Ролінґ, С. Кінг, Н. Робертс,  Ф. Достоєвський,  Ж.-П. Сартр, В. Гюго,  А. Азимов та ін.

Сучасні процеси інформатизації та комп’ютеризації всіх сфер життя, поява цифрових носіїв друкованого слова, нові можливості організації й сприйняття текстів та доступу до них змінюють способи читання. Разом з тим книга в паперовому оформленні залишається актуальною. І на запитання «Яким книгам Ви надаєте перевагу?» були надані такі відповіді: на паперових носіях  –  62 (62%), електронна книга – 12 (12%), аудіо книга – 4 (4%), не має значення – 22 (22%).

«Книга -кращий подарунок» – це твердження давно відома істина, яка актуальна дотепер. Подарунки не тільки приємно отримувати, але й дарувати.

Питання «Чи дарували Вам книги?» дало змогу дізнатися, що 89 (89%) опитаних одержували такий подарунок і тільки  11 (11%) – ні.

Водночас на питання «Чи даруєте ви книги?» «так» – відповіло 68 (68%), «ні» – 32 (32%).

На сьогоднішній день в нашій країні книги дуже дорогі (не в порівнянні із західними країнами, а у співвідношенні з нашими гаманцями), проте на питання «Чи купуєте Ви книги?» ствердно відповіли 70 (70%), ні – 30 (30%).

Не всі респонденти змогли дати відповіді на питання «Остання книга, яку Ви купили?», проте відповіді інших дали змогу вияснити, що найбільше було куплено книг науково-популярного, енциклопедичного характеру, або тих, які потрібні респондентам для навчання, серед них підручник «Українська мова», фотоальбом «Вінниччина», М. Бринних «Шедеври української літератури», «Домашній оздоровитель», енциклопедія «Історія танків», «Атлас Землі», «Енциклопедія тіла», «Словник англійської мови», «Молитослов», «Дитяча енциклопедія», «Атлас мира», «500 найцікавіших питань і відповідей про Україну», а також           О. Єрмаков «Вермахт», Ю. Блоха  «Безстрашні воїни минулого», А. Фольц «Стремись услышать “Нет”!, Р. Кіосакі «Багатий тато, бідний тато», «Біблія», Г. Калініна “Что играет  мной”. Також серед придбаних користувачами книг художня та дитяча література: П. Коельо «Заїр», М. Коцюбинський «Дорогою ціною», Л. Толстой «Анна Кареніна», «Українські народні казки», С. Коллінз «Голодні ігри», Р. Бредбері «Кошкина пижама», С. Кінг «Країна розваг», «Доктор Сон», Астрід Ліндґрен «Пригоди Блюмквіста»,  А. Гавальда «35 кило надежды», О. Волков «Волшебник страны Оз», А. Курков «Бікфордів світ», Л. Дашвар «Мати все», Х. Муракамі «Кафка на пляже», Д. Ролінґ «Гаррі Поттер», Г. Мопасан «Милий друг».

Аналіз отриманих відповідей на питання «Як Ви проводите дозвілля у сім’ї?» показав, що на ситуацію з читанням впливає багато чинників, серед яких далеко не останній – наявність вільного часу. Майже половина – 48 (48%) вбачає в читанні непоганий спосіб проведення вільного часу, телебаченню віддають свій вільний час – 37 (37%), значне місце в структурі вільного часу займає Інтернет – 41 (41%), прогулянкам віддають перевагу 30 (30%),  35(35%) присвячують свій вільний час хобі і тільки 2 (2%) полюбляють дискотеки.

Отже, під час проведення соціологічного дослідження з’ясувалось, що на формування навичок читання пріоритетний вплив мають сімейні традиції, позитивне ставлення до читання в родині, яке в подальшому засвоюють діти.

«Тільки там, де читають батьки, зростає дитина, яка читає», – сказав Януш Корчак. І це насправді так. Інтерес до читання значною мірою залежить від ставлення до книги в сім’ї, де батьки, використовуючи книгу, починають по-справжньому займатися духовним розвитком своєї дитини, формуванням її особистості.  Потрібно, щоб читання, освіта сприймалося в сім’ї, в суспільстві як один з важливих засобів передачі знань і досвіду поколінь, і навіть як засіб досягнення додаткового матеріального благополуччя чеpез високий інтелектуальний pівень. Для цього потрібно, щоб сім’я, суспільство, бібліотека ,школа та засоби масової інформації об’єднали свої зусилля в популяризації читання і книги.

Прищеплення дітям інтересу до читання, констатує наука, на 90% залежить від батьків. Але змусити дитину читати неможливо, книгою потрібно зацікавити. Тому необхідно, щоб поряд з публічними й іншими бібліотеками були домашні, сімейні бібліотеки з хорошими якісними книгами.

Велика роль в розвитку сімейного читання належить бібліотекам. Тому багато бібліотек обирають основним напрямом своєї діяльності роботу із сім’єю. Адже установи культури залишаються одними з найважливіших установ соціальної сфери, які забезпечують культурно-виховний процес сім’ї, реально взаємодіючи з дитиною, батьками та місцевою громадою. Бібліотеки завжди прагнули підвищити свій вплив на сім’ю з метою реалізації можливостей і розвитку здібностей підростаючого покоління. В сучасному суспільстві бібліотеки стають відкритою соціально-культурною системою, яка прагне до діалогового міжособистісного спілкування, широкої соціальної взаємодії. Сьогодні, коли економічні труднощі торкнулися кожної сім’ї, добра розумна книга, сімейне читання повинні знову об’єднати людей, вдихнути любов в складні людські взаємостосунки.

Серед першочергових завданнь книгозбірні є організація  фонду на допомогу сімейному читанню, література з сімейної педагогіки, психології, проблем сім’ї, культури сімейних відносин. Бібліотеки покликані задовольняти найрізноманітніші інформаційні  потреби всіх читачів, в тому числі дітей і підлітків, а для цього необхідно мати відповідні ресурси, що покликані популяризувати  сімейне читання.

В рамках організації сімейного читання в бібліотеці доцільно продовжувати таку форму обслуговування як сімейний формуляр,  проводити заходи, розраховані як на юних читачів, так і на їх батьків, використовуючи при цьому нові форми роботи з популяризації книги та відродження традицій читання, обговорення літератури (сімейного, колективного, в аматорських об’єднаннях), формувати громадську думку щодо престижності читання, залучати ЗМІ до цього процесу.

Якщо донедавна книга була для людини основним джерелом інформації, а читання популярним способом проведення дозвілля, то тепер у неї з’явилися могутні суперники – телебачення, комп’ютер, відеоігри тощо. Разом з тим змінилися функції бібліотеки, вона стала ближчою до користувача, надаючи йому різноманітні послуги.

Сьогодні, відроджуючи традиції читання в сім’ї, бібліотекарі сподіваються, що нове покоління читачів, коли стане батьками, буде спроможне самостійно залучати своїх дітей до читання. Поєднання зусиль бібліотекарів, батьків і дітей в організації спільного сімейного читання є конче необхідним.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментарів поки немає. Будь першим!

Вибачте, обговорення заборонене.